KESÄRETKI VIIPURIIN 2007

Oikkoset tekivät bussi/laivamatkan Viipuriin 11.8.2007. Helteisessä kesäsäässä tehdylle matkalle osallistui 31 henkilöä ja matkanjohtajana toimi Arto Oikkonen.

Lähtö Lappeenrannan satamasta bussilla kohti Nuijamaan raja-asemaa tapahtui klo 7.00. Menomatkalla pysähdyimme Kansolan sillan kupeessa, missä tutustuimme kanavanrakentaja / siltavahti Yrjö (Jöran) Oikkosen ja hänen jälkeläistensä kotimaisemiin. Olimme hyvissä ajoin Nuijamaan raja-asemalla ja meillä kävi tuuri, sillä vain vajaan tunnin odottelun jälkeen pääsimme jatkamaan matkaa.

Perillä Viipurissa, paikallisen oppaan johdolla tehdyn kiertoajelun jälkeen, lähdimme omatoimisesti tutustumaan kaupunkiin. Autonkuljettajamme Ahti Loikkanen osoittautui todelliseksi Viipurin asiantuntijaksi, käyttäen meitä mm. ostoksilla Talikkalan torilla, pellavakaupassa ym. Kierreltyämme aikamme kaupunkia, päätimme jättää aikaa omatoimiseen ostosten tekoon ja kun matkassa oli joitakin Viipurissa asuneita, hävisivät he omille teilleen etsimään tuttuja paikkoja.

Kun ostokset oli tehty siirryimme satamassa odottelevaan laivaan, jolla lähdimme seilaamaan kohti kotisatamaa. Laivan seisovasta pöydästä syödyn maittavan aterian jälkeen nousimme kannelle, missä ryhdyimme samettisessa säässä ihailemaan luontoa ja vilkuttelemaan kanavan laidalle kaunista kesäiltaa viettämään tulleille ihmisille.

Kahdeksan kertaa laivan "sulutettuamme" ja äänemme käheäksi laulettuamme Jouko "George" Junnosen johdolla, saavuimme Lappeenrannan satamaan kello 21.30 ja totesimme, että kaupungissa oli käynnissä Linnoituksen yö-juhlat. Päivä oli ollut kuitenkin sen verran rasittava, että vain harva taisi enää jaksaa osallistua noihin juhlallisuuksiin.