KESÄRETKI TAIPALSAARELLE 2011

Oikkosten kesäretken kohteena oli tällä kertaa Taipalsaari, jonka kauniisiin järvimaisemiin Jouko ja Eero Oikkonen olivat suunnitelleet linja-autolle reitin. Kauniissa syyssäässä (+24) tehdylle retkelle osallistui 45 henkilöä jotka olivat tyytyväisiä näkemäänsä ja kokemaansa.

Linja-auto, kuljettajanaan Oiva Suoknuuti, starttasi lauantaina 27.8. klo 9.00 Lappeenrannan kauppatorin laidasta kohti Taipalsaarta. Ensimmäisen kerran pysähdyimme Taipalsaaren keskustassa, missä tutustuimme Aune Koivusen opastamana kirkkoon, laivarantaan ja Röytyn kotiseutumuseoon. Aamukahvit joimme Röytyn historiallisessa ympäristössä.

Kirkonkylästä jatkoimme matkaa Jauhialan kautta Suur-Saimaantietä pitkin Ahokkalaan, Heikki ja Anna-Liisa Suppasen talon pihamaalle, missä autoon astunut tilan isäntä Heikki kertoi meille paikan historiasta.

Ahokkala n:o 2, Alatupa, on ollut Oikkosen suvun hallussa 1700-luvulta lähtien. Heikin isoäiti oli Amalia Suppanen os. Oikkonen. Tila siirtyi nykyisen isäntäväen omistukseen vuonna 1980. Tilan vanha vuonna 1802 rakennettu savupirtti, jonka hirret oli tuotu paikalle Kyläniemestä, on siirretty Karjalaisen kotiseutumuseon pihapiiriin Imatralle. Heikki kertoi myös, että talossa oli 1800-luvun puolivälissä niin paljon väkeä, että sieltä lähti 7 miestä rakentamaan Saimaan kanavaa. Miehiä jäi vielä muihinkin tehtäviin, sillä yksi heistä, Elias, toimi höyrylaiva Salaman perämiehenä Saimaalla. Elias oli vähällä menettää henkensä Salaman upotessa Puumalan Parkonsaaren läheisyydessä vuonna 1898, kun matkustajalaiva Ilmari ajoi sen kylkeen. Hinaaja Ahkera miehistöineen pelasti Salaman matkustajat ja miehistön alukseensa. Salama nostettiin myöhemmin ylös, kunnostettiin ja toimii nykyään museolaivana Savonlinnan satamassa.

Seuraava tutustumiskohteemme oli Kuhalan kylässä sijaitseva VAPO Oy:n turvetuotantoalue, missä tuotantovastaava Markku Hulkkonen otti meidät vastaan, kertoen alueen jäteveden käsittelystä ym. asioista. Ja kun näin pääsimme kasvotusten valtakunnallisesti kuuluisan säätieteilijän ja Rilli-kissan omistajan kanssa, saimme myös tulevan talven sääennustuksen. Markun mukaan tuleva talvi on lähes samankaltainen kuin edellinenkin, mutta lunta tulee 2 cm vähemmän. Aika näyttää miten ennustus toteutuu. Kysyttäessä Markku kertoi myös, että Rilli-kissa on käynyt jo sen verran vanhaksi, ettei viitsi enää naapurin hiiriä pyydystää, omat kyllä hoitelee. Enimmäkseen makoilee vain kotona ja ateriaksikin huolii vain purkkiruokaa.

Päästyämme turvesuolta taas kovemmalle maalle, lähdimme ajamaan keskiajalla Lappeenrannasta - Pohjois-Savoon ulottuneen talvitien pohjaa myötäilevää Suur-Saimaantietä kohti pohjoista. Matkalla pysähdyimme hetkeksi Kannelan talon kohdalle ja kuuntelimme talossa yli 80 vuotta sitten syntyneen Heikki Kannelan hauskaa kerrontaa Anni Oikkosen tulosta taloon emännäksi. Heikin mukaan "Kuhalan Anniksi" kutsuttu Anni Oikkonen oli oman tiensä kulkija, hieman omalaatuinen nainen, josta on jäänyt elämään monta värikästä tarinaa. Anni ei antanut koskaan periksi, vaan jaksoi vielä vanhainkodissakin värittää sen elämää.

Heikin tarinoidessa jatkoimme eteenpäin. Ohitimme nykyään venäläisomistuksessa olevan entisen Suur-Saimaan lomakylän ja suuntasimme kohti Sarviniemeä. Perille päästyämme jalkauduimme ja lähdimme tutkimaan niemen karun kaunista luontoa ja rantoja.

Mainittakoon, että tällä Sarviniemen alueella aiottiin järjestää vuonna 2012 Suomen Loma-asuntomessut, mutta ne peruuntuivat liiallisen kiireen ja luonnonsuojelijoiden vastustuksen takia.

Iltapäivä oli venähtänyt jo pitkälle linja-auton kiemurrellessa Peltoin kylässä, Saimaan rannalla sijaitsevan Askon ja Maijan Majoituspalvelut Rantamajan pihaan. Ja kun vihdoin pääsimme ruokapöydän ääreen, maistui kalakeitto uuden rieskan kera kerrassaan mahtavalle. Tukevan santsiannoksen jälkeen vielä kahvit omenapiirakan kera ja ei ihme, että alkoi pian raukaista. Hetki vielä seurustelua, pihalla pakollinen ryhmävalokuva ja sitten alkoikin paluumatka.

Paluumatkalla Toijan, Vehkataipaleen ja Luukkaansalmen siltojen kautta Lappeenrantaan saimme vielä kerran ihailla Suomen kaunista luontoa.

Kiitos järjestäjille ja mainioille oppaille hyvästä retkestä ja matkalaisille mukavasta yhdessäolosta.